perjantai 30. joulukuuta 2011

Joulutunnelmia

Joulu tuli ja meni tänäkin vuonna, mukava joulu olikin. Tosin meidän kristittyjen juhlana joulu vielä jatkuu, koska tykkäämme juhlia pitemmän kaavan mukaan suuria kirkkopyhiä. Ei oikeastaan mitenkään turha tapa, koska kulutusjuhlanahan joulu huipentuu aattoon, kun lahjat avataan, mikä saa ainakin minulle vain tyhjän tunteen.

Minun jouluni oli taas kerran erilainen: olin ystäväni vanhempien luona torstai-illasta sunnuntai-iltapäivään. Autoimme ruokien valmistuksessa, saunoimme, söimme, katsoimme lastenohjelmia ja elokuvia... Sopivan rentoa, mutta kuitenkin aktiivista olemista. Saunoimme joka ilta ja kokeilimmepa yhtenä iltana, miltä jäätelö maistuu saunassa. Hauskaa! :)

Jouluyönä olin avustamassa messussa, mikä on minun oma jouluperinteeni. Eikä jouluyön messu pettänyt tälläkään kertaa: tunnelma oli juhlava, mutta rauhaisa, ja ihmisiä oli paljon. Messun musiikki ansaitsee aivan erityisen kiitoksen, taatusti yksi parhaimmista messukokemuksistani. Tunnelmaa voisi kuvailla sanaparilla kunnioittavaa jouluiloa. Joku voisi ihmetellä, miksi haluan juhlapyhänä avustamaan messuun, kun voisin sen sijaan viettää aikaa läheisteni kanssa. Messussa tunnen itseni kokonaisemmaksi, joulu saa syvemmän merkityksen kuin vain hetken kulutusjuhla.

Nyt on kuitenkin suunnattava katseet joulusta uuteen vuoteen, pian vuosi taas vaihtuu ja ilma väreilee uuden odotuksesta - uusi vuosi kun voidaan nähdä uutena alkuna. Minut voi bongata näillä näkymin uudenvuoden yömessussa 31.12. klo 23, teretulemast.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti